lördag 15 december 2012


Foto Björn Berglund
 Tittar in för att önska er en trevlig tredje advent. Det är inte klokt hur fort det går.

USA har drabbats av en oerhörd tragedi. Det har åter igen skett dödskjutningar på en skola. 20 barn i åldern 6-7 år mördades plus sju vuxna. Vad är det som gör att en 20-åring går in och skjuter barn samt dödar sina egna föräldrar? Men när jag hör om denna tragedi tänker jag också på USAs vapenlagar. Är det inte dags att skrota dem? Tyvärr tror jag inte det. Det är för djupt rotat i många amerikaner att det är allas rättighet att äga ett vapen så man kan försvara sig. Kanske inte den här typen av tragedier skulle försvinna, men många mord skulle vara ogjorda om det inte var så lätt att alltid köpa vapen. Finns ju även små vapen som är lite utsmyckade speciellt för kvinnor att ha i sina väskor! I Sverige kanske vi har gått till ytterligheter åt andra hållet där man inte ens får försvara sig med pepparspray!

Idag på nyheterna kunde man dessutom se hör amerikanska nyheter intervjuade skolkamrater till de mördade barnen. Och det verkade vara med föräldrarnas goda minne. Men det är klart, när man ser journalister som sticker fram mikrofonen för att intervjua svårt chockade människor undrar man om det inte finns några regler som handlar om etik?

4 kommentarer:

Äppelblom sa...

Ja, det är så tragiskt och det är inte sista gången - det kommer att upprepas tyvärr.
En fortsatt trevlig helg önskar jag dig!
Kram

Rosa i huset i vitt sa...

Hemskt...
ha en bra kväll
kram Rosa

penandparchment sa...

Först helt underbar Bild ,-)
Stor tragedi.
Det händer ofta tycker jag.
Små barn, ja undrar hur föräldrar ska orka igenom något sådant.
Och lärare som räddade liv och dog istället.
Vad händer i en hjärna när man kan göra något sådant.
Konstigt att man bara få ha vapen hemma, har ju hänt dom dödat familjemedlemmar av misstag, när dom trott det varit en tjuv.
Men det går nog inte att ändra på, som du skriver.
Här får man ju inte försvara sig.
Tycker det blir grymmare och grymmare här i Sverige också.
Hoppas du har det fint, God Jul och GOTT NYTT ÅR önskar jag dig och din familj!
Varm Kram Primrose .-)

Äppelblom sa...

God Jul önskar jag dig Gunilla!
Kram