fredag 28 december 2012

Foto Marita Andersson
Så är julen över för denna gång. Jag klarade faktiskt julafton riktigt bra, men det kan ju kanske bero på att den firades endast med äldsta dottern och hennes vuxna döttrar. De hade fixat mat och dryck och för första gången gjorde jag inga köttbullar! Jag tror att det var ett av barnbarnen som gjort dem. Goda var de i alla fall.

Härom dagen meddelades det att pensionen ska höjas med 4,1 procent nästa år. Så för mig som inte har bostadsbidrag så blir det väl då 4,1 procents höjning, men jag tror det inte förrän jag ser det! Men en del av er kommer kanske ihåg vad jag brukar säga? Låt mig betala skatt i samma skattetabell som om jag arbetar. Skulle jag tjäna ordentligt på, och inte bara jag utan alla pensionärer. Jag kommer aldrig att förstå varför vi ska betala mer än andra. Vi har ju faktiskt redan betalat skatt på pengarna. Nej, straffskatt för pensionärer, det är vad det är!

Såg på text-tv idag att Kina har antagit en lag om att vuxna barn regelbundet måste besöka sina åldrande föräldrar. Lagen säger inte hur ofta, men barnen kan bli stämda i domstol om de inte följer lagen! Antagligen har man infört lagen för att det råder brist på fungerande äldreboende i Kina. Vore väl kanske bättre att bygga äldreboende?

Såg på tv härom kvällen ett program som handlade om mellandagsrean i USA. Det kunde man kalla rea! Men då gällde det att samla kuponger förstås. Och hade man kuponger kunde man verkligen göra fynd. En del saker blev t o m gratis! Skillnad mot det vi kallar mellandagsrea! Om man nu ska kalla det för rea överhuvud taget?

Idag är faktiskt en sorgens dag! Men det är helt egoistiskt jag säger det. Yngsta dottern med familj flyttar idag till Luleå och just när det här skrivs sitter dottern, hennes sambo, mina två yngsta barnbarn, hunden och katterna i bilen. Ska blir skönt när de ringer imorgon, för jag tycker inte att vädergudarna har varit speciellt snälla.

Nu drar jag mig tillbaka i natten och tittar in igen med en nyårshälsning om ett par dagar. Avslutar med en i mitt tycke helt underbar bild som togs i Stockholm härom dagen.


Foto Petra Meyer

1 kommentar:

Rosa i huset i vitt sa...

Hejsan kikar in och önksar dig ett Gott nytt år
kram Rosa