söndag 18 november 2012

Foto Pia Viklund
Igår natt hade jag mer svårt än vanligt att somna. Vid 04-tiden började läsa tidningarna på iPhonen och sedan skrev jag följade på facebook.

Är vaken så här mitt i natten och läser Aftonbladet. Var ingen rolig läsning. Det här är bara ett par saker som gjorde mig arg.

På Irland demonstrerar tusentals människor mot Irlands abortlag. En kvinna som var gravid 17:e veckan fick missfall. På sjukhuset vägrade personalen, trots vädjan, att ta bort fostret eftersom de hörde hjärtljud. Kvinnan dog efter en vecka av blodförgiftning.

Och i Israel säger inrikesministern att deras mål är att skicka Gaza tillbaka till medeltiden!

Det är bl a sånt här som gör mig upprörd och då är det skönt att skriva av sig lite på facebook och med en iPhone behöver jag ju inte sätta på datorn. Vad är det för fel i huvudet på människor. Israels inrikesminister vill skicka tillbaka människorna i Gaza till medeltiden och Irland är tyckligen redan där!

Sedan blir jag mer och mer upprör över orättvisorna mellan hjärtsjuka och lungsjuka. Jag tror att ett av problemen är att vi tillhör samma patientorganisationer. Bägge grupperna tillhör t ex Hjärt- och lungsjukas förbund och när det gäller forskning är det Hjärt-Lungfonden som gäller. Nu måste jag säga att Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund ändå har blivit lite bättre och skriver även om KOL i deras tidning Status men inte alls som i om man skriver om hjärtan. Och när såg ni Hjärt-Lungfonden annonsera i TV att man ska skänka pengar för lungsjuka? Aldrig någonsin! Men jag vet att när det ibland pratas om KOL i nyhetsprogrammen eller skrivs om det i tidningarna, så är det oftas Hjärt-Lungfonden som ligger bakom. Jag har ju själv suttit i morgonsoffor ett par gånger och då vet jag att det är dom som ligger bakom. Men jag har även tipsat om andra nu när jag själv inte orkar längre. Vet ni att det bara är 30 procent av Hjärt-Lungfondens insamlade pengarna som går till forskning när det gäller lungor.

De hjärtsjuka får både ballongsprängningar, stents, pacemaker och ICD. Och det ska dom ha också, så det är jag verkligen inte emot. En tiondel av de med lungemfysem skulle vara hjälpta om de fick ventiler inmonterade, men det är för dyrt säger politikerna. Det finns också en metod som man kan kalla "limning" som var tänkt att starta under hösten som ett projekt, men politikerna säger att det är för dyrt! Det är dessutom en metod som skulle hjälpa många. Metoden används däremot framgångsrikt i andra länder men här är det för dyrt. Och sedan finns inget mer. Jo, det finns ju lungtransplantation vilket ju är en sista utväg. Men många sållas bort redan från början och dessutom finns det ju inte så många lungor att tillgå.

Men idag är det en månad och sex dagar kvar till julafton!

3 kommentarer:

penandparchment sa...

Hej!
Inte roligt att inte kunna sova....men nu fick du ut saker istället. HÅLLER MED, det du läste om i tidningen, man blir ....ja ARG är folk inte kloka. Nej det verkar inte bättre än så! Vilket är mer än farligt, vi är snart inne i 2013!!!!
Skrämmande är det.
Sen att lungsjuka inte får den hjälp dom ska ha, det är också skrämmande. Såklart ska hjärtsjuka ha all hjälp dom kan få, precis som du skriver.
Men att sätta hjärtsjuka mot lungsjuka det är ju för jävligt. Det där om att det är för "dyrt" det blir jag vansinnig på! Så mycket pengar som sprids helt fel!
Sverige skulle visst ha råd med sjukvården om allt hanterades rätt!
Ha det nu så fint du bara kan ha. KRAM från mig Primrose ,-)

Delicia sa...

Min Lars reagerade oxå över att de aldrig sa något om lung sjuka på reklamen jag skrev till dem och påpekade de skulle ta tag i saken ...
Kärlek & Ljus till dig hoppas att du sover bättre inatt <3

Äppelblom sa...

En liten hälsning bara!
Kram