fredag 26 oktober 2012

 
Den här bilden tog jag för någon vecka sedan. Tänkte jag skulle fånga träden innan de bytte färg alltför mycket, fågeln upptäckte jag först när jag tagit kortet. Blev en bra bild tycker jag.
 
Idag tänker jag inte skriva något om hur jag mår, för det är som det är. Jag har ju tidigare skrivit om vården av lungsjuka och idag tänkte jag skriva lite om ventiler igen. För er som inte vet vad ventiler är, så kan man enklast säga att det är något man kan sätta in i lungorna med hjälp av bronkoskopi på dem som har lungemfysem och då blir det lättare att andas. Jag själv hoppades mycket på att få göra detta ingrepp, men det visade sig att jag hade alldeles för mycket lungemfysem som dessutom var utspritt i lungorna. Tyvärr är det bara  10 procent som har glädje av ventiler, men det är ju faktiskt 10 procent! Men nu har man beslutat att det är för dyrt att sätta in ventiler och ställer in allt arbete med detta tills vidare. Det här gäller Karolinska universitetssjukhuset, Solna, men jag undrar om det inte är likadant på universitetssjukhusen i Göteborg och Lund också. Det är alltså för dyrt att hjälpa dessa 10 procent som passar för ventiler medan de som är hjärtsjuka får både pacemaker respektive ICD, jag vet inte hur dyr en pacemaker är men den är säkert dyr, och en ICD kostar skjortan. 
 
Det finns också en metod som inte ens prövas i Sverige för den anses för dyr, och den kan hjälpa människor med olika lungsjukdomar. Jag hade hoppats på att att få vara en av dem som skulle få testa nu under hösten, men även det har man satt stopp för eftersom den kostar för mycket. Vill också påpeka att det här görs i andra länder. 
 
Så till en helt annan sak, politik. Vet ni att SD idag är det tredje största partiet enligt nya undersökningar som gjorts, Vore det val idag skulle de få 8,3 procent! Vi tycker och tänker olika vilket tack och lov är tillåtet i Sverige, men jag personligen känner en krypande rädsla. Vi har tillräckligt med främlingfientlighet i det här landet mot människor som ser ut som min mamma. Hon hade svart hår, bruna ögon och hade vad man kallar olivfärgad hy (märkligt uttryck, man kan ju tro att de är gröna).

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blir ledssen och förbannad!
Allt är tydligen för dyrt i det här landet. Visst ska väl hjälpmedel, ny medicin och vad 17 det är som kan ge hjälp och lindring användas!
Det är en skrämmande utveckling.
Har det gått framåt så är det väl för ALLA som behöver.
Sverige idag är inte vad jag trodde det skulle vara bara för 15 år sedan!
Ja, dom blir bara större o större SD.
Det förvånar mig inte.
Det här landet liksom många andra har blivit, " får jag det bra så skiter jag i andra"
TRAGISKT nog!
Jag vet vad det hänt med människorna. Så klagar folk på vargen bla!!!
Ha det fint. KRAM Primrose ,-)